Aktualności

 


Dnia 15.08.2018 roku (środa)

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu będzie nieczynne.


INFORMACJA O RODO - czytaj więcej...



Jeśli chcesz otrzymywać bieżące informacje o wszystkich wydarzeniach w MCSW „Elektrownia”,
napisz na adres e-mailowy: kinga-marketing@elektrownia.art.pl


Polub nasz profil na FACEBOOKU i zasubskrybuj nasz kanał na YOUTUBE


Plan postępowań  o udzielenie zamówień publicznych w MCSW ELEKTROWNIA w 2018 roku.


Zawiadomienie o wybraniu najkorzystniejszej oferty: „Świadczenie usług poligraficznych na rzecz - Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia”


Informacja o udzieleniu zamówienia: „Świadczenie usług poligraficznych elektrownia.art.pl na rzecz - Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia”


Informacja o udzieleniu zamówienia: Świadczenie usług z zakresu programowania i realizacji projekcji filmowych w kinie Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu oraz organizowania wydarzeń kulturalnych w ramach działalności kina


UWAGA! W okresie wakacji czyli do 31ierpnia wystawy czynne są od 13.00 do 18.00.
Ostatni zwiedzający wpuszczani są pół godziny przed zamknięciem wystaw
.



Wojciech Fangor. Optyczne wibracje
Wernisaż: 18.05.2018, godz. 17.00
Wystawa czynna do 31.08. 2018
Kurator wystawy: Stefan Szydłowski


Już dzisiaj możemy określić  wielkie znaczenie i wpływ twórczości Wojciecha Fangora na sztukę i innych artystów. Są to rzeczy znane w środowisku badaczy historii sztuki i stąd tym bardziej zasługują na popularyzację w szerszych kręgach osób zainteresowanych sztuką współczesną.
Wystawa w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu pt. Wojciech Fangor. Optyczne wibracje jest wystawą monograficzną, pokazującą twórczość malarską artysty z czterech kluczowych dekad jego twórczości, od końca lat pięćdziesiątych do początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Są to zatem obrazy pochodzące z najbardziej podziwianych okresów i cykli artysty. Obrazy z czasu legendarnego Studium Przestrzeni (1958) i te malowane do 1974 roku, na bazie których powstawała teoria Pozytywnej Przestrzeni Iluzyjnej i które ją wcielały w praktykę artystyczną. Prace te będą wyeksponowane w salach na parterze, ekspozycja ma za zadanie ujawnić różne aspekty malarstwa Wojciecha Fangora z tego okresu, umiejętność budowania dramaturgii obrazu przy pomocy czerni i bieli, ale też jego bogatą paletę i nowatorstwo w posługiwaniu się techniką sfumato. Odkryte przez Fangora malarstwo bezkrawędziowe pozwoliło na osiągnięcie nowych doznań, optyczne wibracje stały się symboliczną podstawą emocji towarzyszących nadchodzącym czasom.
W salach na pierwszym piętrze będzie można zobaczyć rozwibrowane obrazy, którymi Fangor reagował na świat zurbanizowany i skomercjalizowany końca XX wieku. Świat charakteryzujący się samotnością ludzi zagubionych w tłumie, mających coraz większe problemy z porozumiewaniem się, manipulowanych przy pomocy nowych elektronicznych mediów. W tych obrazach Wojciech Fangor zajmował się społeczną czasoprzestrzenią, obnażał w cyklu pt. Wodzowie Indian (1992) techniki zawłaszczania symboli i manipulacji historią.
Wojciech Fangor był i klasyczny, i romantyczny; cenił i szanował tradycję, ale tworzył przyjmując nowe postawy w oparciu o doświadczenie współczesności. Był znakomitym kolorystą: jego kolory wibrowały, były nieuchwytne w bezkrawędziowych formach. Obrazy te były zawsze bardzo precyzyjnie skomponowane i skadrowane, realizowane z absolutnym wyczuciem koloru i skali.
Na wystawę zostało wybranych ponad sto obrazów z kilkudziesięciu lat pracy twórczej Wojciecha Fangora, obrazy pochodzą ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum w Radomiu, Fundacji Zwierciadło oraz kolekcji prywatnych.


Wojciech Fangor urodził się w 1922 roku i zmarł 2015. Debiutował dość późno, bo dopiero w 1949 roku, wystawą w warszawskim Klubie Młodych Artystów i Naukowców, miejscu bardzo ważnym na ówczesnej mapie sztuki polskiej. Stał się znany w środowisku artystów nawiązujących do tradycji awangardy. Ważnym faktem było to, że nauczycielami i pierwszymi promotorami artysty byli malarze uważani za konserwatywnych, związani z postawami historycznymi, ceniący przede wszystkim malarstwo osiemnastowieczne i starsze. Gdy jego nauczyciel, Felicjan Kowarski, odkrywał postimpresjonizm, Fangor praktykował tajemnice kubizmu. Sytuacja ta jest bardzo charakterystyczna dla Wojciecha Fangora i dla całej jego twórczości, z jednej strony towarzyszyła mu gruntowna wiedza na temat historii i tego, co dzieje się dookoła, z drugiej nie ulegał temu, co na zewnątrz, lecz przetwarzał zgodnie ze swoim charakterem i potrzebami.
Popularność w kraju przyniosły mu obrazy z pierwszej połowy lat pięćdziesiątych: nagrodzony przez państwo obraz antywojenny pt. Matka Koreanka (1951), dzisiaj znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie oraz jeden z najbardziej znanych we współczesnej ikonografii europejskiej obraz pt. Postaci (1950), dzisiaj w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi.
Bardzo cenione były plakaty, którymi artysta intensywnie zajmował się przez całą dekadę lat 50. Przełomowy dla twórczości Wojciecha Fangora był rok 1958. Wtedy to artysta stworzył pierwsze w historii sztuki światowej environment pt. Studium Przestrzeni. Było to fundamentalne doświadczenie dla całej późniejszej twórczości Fangora i zdecydowało o tym, co dzisiaj jest najbardziej cenione w jego spuściźnie.
W latach 1959-61 powstały autorskie teksty Wojciecha Fangora, świadczące o pełnej samowiedzy twórcy, interpretujące environment oraz optyczne wibracje nowych obrazów. Powstała wówczas teoria funkcjonuje pod nazwą  Pozytywnej Przestrzeni Iluzyjnej. 
Wojciech Fangor z przenikliwością antropologa kultury ujawniał procesy zachodzące w dynamicznie zmieniającym się końcu XX i początku XXI wieku.
Wojciech Fangor w latach 1961-99 tworzył zagranicą, początkowo w Europie, w Wiedniu, Paryżu Berlinie, Bath i Londynie, a od 1966 roku w Stanach Zjednoczonych. Do Polski powrócił w 1999 roku i zamieszkał w Błędowie, miejscowości oddalonej 75 km od Warszawy.
Już w 1990 jego twórczość po raz pierwszy całościowo przypomniano polskiej publiczności w Galerii Zachęta wystawą retrospektywną 50 lat malarstwa. Istotne znaczenie dla popularyzacji jego twórczości miały ponadto wystawy w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (2003), i w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (2005).
W 2012 roku w Muzeum Narodowym w Krakowie została otwarta wystawa retrospektywna Wojciecha Fangora pt. Przestrzeń jako gra. Otworzyła ona cykl wystaw monograficznych artysty w kraju i zagranicą, odpowiadających nowej fali zainteresowania jego twórczością na świecie. Były to wystawy w Muzeum Narodowym we Wrocławiu pt. Wspomnienie teraźniejszości (2015), w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pt. Wojciech Fangor. 3 wymiary. Retrospektywa. (2015),  w Akademi Sztuk Pięknych Gdańsku pt. Fangor. Malarstwo. (2015), i in.
Wielkie znaczenie dla popularyzacji sztuki Wojciecha Fangora i sztuki współczesnej w Polsce ma realizacja plastyczna ścian zatorowych II linii warszawskiego metra, otwarta w 2015 roku.
Wojciech Fangor był laureatem nagród: Nagrody Państwowej II Stopnia za rok 1952, Fundacji A. Jurzykowskiego (1978), nagrody Ministra Kultury RP (2003), Nagrody im C.K. Norwida (2009), Nagrody im. J. Cybisa (2015). W 2015 roku otrzymał tytuł doctora honoris causa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

 

FOTORELACJA Z WERNISAŻU


Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia i Cafe Elektrownia zapraszają na koncert zespołu FUNKY VIBES.


Zespół Funky Vibes to radomska grupa grająca w całym kraju.  Stawiamy głównie na muzykę mającą ten specyficzny groove, przede wszystkim jest to funk, jazz, pop czy soul, ale lubimy też epokę disco lat 70/80., oraz rockowe klasyki. Zespół tworzy pięć osób (wokal, gitara, bas, klawisze i perkusja). Nasz skład to połączenie doświadczenia i pasji. Przez kilka lat wspólnej, ale nie tylko, gry występowaliśmy na mniejszych i większych imprezach, koncertach czy festiwalach. W tym czasie dzieliliśmy scenę m.in. z T. Love, Piotrem Bukartykiem, The Dumplings, Leszkiem Cichońskim czy Lady Pank. Nasi muzycy to laureaci konkursów i festiwali m.in. Muzycznej Jesieni w Grodkowie czy Muzycznych Kazików. Członkowie Funky Vibes pojawili się również w programie Kuby Wojewódzkiego oraz Dzień Dobry TVN, a także w regionalnych stacjach telewizyjnych.
 

Skład zespołu:
Magdalena Buka Boduła - wokal
Wojciech Gadaszewski - instrumenty klawiszowe
Maciej Pawlak - perkusja
Bartek Czubak - gitara 
Michał Misza Wróbel - bas

Koncert odbędzie się w piątek, 24 sierpnia o godz. 21.00 w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia przy ul. Kopernika 1 w Radomiu.

Wstęp 1 zł/osoba
 

 

 



Antonina Konopelska, Nieśmiertelność z wosku
Ekspozycja w ramach projektu „Kadry pod napięciem”

Wernisaż: 03.08.2018 roku, godz. 14.00
Wystawa czynna do 31.10.2018
Kuratorka wystawy: Monika Małkowska



Spójrzmy na galerię postaci w cyklu „The Wax of Poland” Antoniny Konopelskiej – skąd my ich znamy? Jedno pewne – dostąpili zaszczytu odtworzenia w wosku i innych materiach, dających złudzenie obcowania z żywym człowiekiem, więc na pewno musieli dokonać czegoś imponującego, wsławić się czymś niezwykłym.
Tylko… czy na pewno?
Żyjemy w czasach, gdy każdy może stać się celebrytą i wzbudzić zainteresowanie tłumów. Często nie trzeba wiele, żeby zyskać popularność – niekiedy wystarcza udział w popularnym programie (w tradycyjnych mediach bądź cyfrowych), gdzie liczy się sama obecność – bez względu na to, czy popis okaże się rewelacją czy też totalnym obciachem…
Kto zasługuje na nieśmiertelność?

Nie tę w sensie nieskończonej w czasie egzystencji, lecz w znaczeniu trwania w pamięci potomnych. Tę zapewnia uwiecznienie z pomocą artefaktów, wykonanych w trwałych materiałach.
Ten przywilej przysługuje wielkim tego świata – takim, którzy zmienili bieg historii, zasłużyli się czymś dla ludzkości, wyróżniali się talentem czy wiedzą.

Jednak Madame Tussaud wcale nie kierowała się tymi względami, odtwarzając czyjeś podobizny w wosku z hiperrealistyczną wiernością. Na samym początku chodziło jej o dokumentację medyczną, potem – o utrwalenie wyglądu nieszczęśników zgilotynowanych w czasie Wielkiej Rewolucji Francuskiej z racji niewłaściwego pochodzenia czy poglądów. Gdy opuściła ojczyznę i wyemigrowała na Wyspy Brytyjskie, zabrała ze sobą swój woskowy dorobek. W Londynie otworzyła swój pierwszy Gabinet Figur Woskowych. Wówczas przekonała się, że publiczność łaknie makabry. Z czasem gabinet Madam Tussaud wzbogacił się o pozytywniejsze typy – wzorcowych członków high society, a także osoby wyróżniające się dokonaniami, funkcją czy urodą.
Od czasu otwarcia londyńskiej galerii upłynęło prawie 200 lat; interes po madame dawno temu przejęła rodzina; powstały liczne filie gabinetów na wszystkich kontynentach (obecnie w 24 miastach). Jeszcze więcej jest kolekcji woskowych konterfektów bez licencji spadkobierców pomysłodawczyni, jednak wykorzystujące ten prosty koncept. Są takie i w Polsce - w Łodzi powstało objazdowe muzeum Woskowych Figur Bajkowych.

Stworzenie wiernej woskowej kopii człowieka zabiera około pół roku pracy kilku specjalistów i wymaga blisko 250 przymiarek. Woskowe egzemplarze są o 2 procent większe od oryginałów, jako że wosk nieco kurczy się z czasem.
Antonina Konopelska odwróciła ten proces do góry nogami. Stworzyła wirtualny gabinet figur woskowych. Wykreowała fotograficzne portrety udające zdjęcia woskowych hiperrealistycznych rzeźb. Zamiast woskowych postaci jako modele posłużyli jej żywi ludzie. Swoich kolegów ze studiów na Wydziale Sztuki Mediów warszawskiej ASP upodobniła do woskowych kukieł.

Martwe oko, nienaturalnie wygładzona skóra, zastygnięte mięśnie twarzy, usztywnione gesty – wszystko to tworzy iluzję obcowania z woskowymi manekinami.
Widz poddaje się tej grze. Nawet nie kojarząc podobizn z żadną ze znanych mu person, wierzy, że ci woskowi ludzie – a raczej ich prototypy – są czy byli ważni, zapisali się czymś w historii, wyróżnili przymiotami.
A co, jeśli są przeciętniakami?

Nieważne. Istotne, że popkultura uznała ich za godnych upamiętnienia – jako najbardziej typowych przeciętniaków generacji. Każdy NIKT, uwieczniony w wosku, staje się KIMŚ. Z woli innych przeciętniaków.

Antonina Konopelska. Urodziła się w 1990 roku. Zasadą jej artystycznych eksperymentów jest kontakt z drugim człowiekiem. Posługuje się fotografią i video. Testuje rolę dźwięku i muzyki. Absolwentka Pracowni Przestrzeni Audiowizualnej – Kowalni – Grzegorza Kowalskiego na Wydziale Sztuki Mediów warszawskiej ASP /2016/. Doktorantka ASP w Katowicach.



Wieczory z Mistrzem

Z okazji 100 lecia odzyskania niepodległości Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu zaprasza na „Wieczory z Mistrzem”. Będzie to cykl spotkań z wielkimi polskimi aktorami, odtwórcami kultowych ról w wielkich adaptacjach kanonu polskiej literatury.

Comiesięczne spotkania w ,,Elektrowni’’ odbywać się będą w ostatnią sobotę miesiąca. W letnich miesiącach „Wieczory z Mistrzem” odbywać się będą na tarasie instytucji o godz. 19.00, a od września spotkania odbywać się będą już we wnętrzu Elektrowni.

Na spotkanie z IGNACYM GOGOLEWSKIM zapraszamy 28.07.2018 o godz. 19.00
Wieczór z legendarnym Antkiem z „Chłopów” Reymonta będzie niepowtarzalny.

Na spotkanie z MAGDALENĄ ZAWADZKĄ zapraszamy 25.08.2018 o godz. 19.00
Powspominamy kultową rolę Baśki w „Panu Wołodyjowskim” Henryka Sienkiewicza.

Na kolejne spotkania, już po wakacjach, zapraszają: Jerzy Zelnik, Daniel Olbrychski czy Olgierd Łukaszewicz.

Bilet wstępu na spotkanie – 15 zł.
Uwaga! Dla emeryta i rencisty bilet ulgowy - 7 zł.


Informacja pod numerami telefonów:  505 38 28 24 oraz 48 48 383 60 77


 

Kolejne udane „Wieczory z Mistrzem”. Ignacy Gogolewski przyciągnął tłumy

 

Gromkimi brawami powitano w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia Ignacego Gogolewskiego. Na spotkanie z aktorem przybyło ponad 140 fanów. – Przepraszam, że o tak późnej porze do Państwa zawitałem, już o trzech nogach – żartował Ignacy Gogolewski wskazując drewnianą laskę.- Jeszcze 10 lat temu miałem taką formę, że do Radomia bym przyszedł na piechotę.
Artysta dowcipkował i bez problemu nawiązywał kontakt z publicznością. Przeczytał wiersze i kilka fragmentów „Chłopów” Władysława Reymonta, w których grał rolę Antka Boryny. Zachwycona publiczność nagradzała aktora brawami. – Wspaniały starszy Pan, ale młody duchem – mówiła jedna z pań przybyłych na spotkanie.
Na zakończenie spotkania, Ignacy Gogolewski rozdawał chętnym autografy.
Było to już drugie spotkanie z cyklu „Wieczory z Mistrzem” , kolejne już w ostatnią sobotę sierpnia . W ramach tego cyklu naszymi gośćmi będą polscy aktorzy, odtwórcy kultowych ról w wielkich adaptacjach kanonu polskiej literatury. 
Kolejne spotkanie odbędzie się z MAGDALENĄ ZAWADZKĄ 25.08.2018 o godz. 19.00. Powspominamy kultową rolę Baśki w „Panu Wołodyjowskim” Henryka Sienkiewicza. 
Na spotkanie z JERZYM ZELNIKIEM zapraszamy 29.09.2018 o godz.19.00.
Powspominamy główną rolę w „Faraonie” Bolesława Prusa.
Na spotkanie z DANIELEM OLBRYCHSKIM zapraszamy 27.10.2018 o godz.19.00  
Powspominamy rolę Karola Borowieckiego w „Ziemi Obiecanej” Władysława Reymonta.
Na spotkanie z OLGIERDEM ŁUKASZEWICZEM zapraszamy 24.11.2018 o godz.19.00.
Powspominamy rolę generała Fieldorfa, słynnego oficera AK w filmie „Generał Nil”, w reżyserii Ryszarda Bugajskiego.
 
Bilet wstępu na spotkanie – 15 zł normalny, ulgowy (dla emeryta i rencisty) – 7 zł
Informacja pod numerami telefonów:  505 38 28 24 oraz 48 48 383 60 77

 

FOTORELACJA ZE SPOTKANIA 





 

Kolorowe warsztaty rodzinne w Elektrowni

 

Dziękujemy wszystkim, którzy nas odwiedzili na warsztatach rodzinnych w czwartek, 26 lipca oraz w środę, 1 sierpnia. Zajęcia nawiązywały do wystawy Wojciecha Fangora „Optyczne wibracje”. Następne warsztaty rodzinne planujemy we wrześniu, zachęcamy do zapisu do  naszego newslettera, aby być na bieżąco z wydarzeniami w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z zajęć.

 

 

 FOTORELACJA Z WARSZTATÓW



Marszałek Województwa Mazowieckiego zaprasza do udziału
w kolejnej edycji konkursu „Mazowieckie Barwy Wolontariatu”.

Do konkursu zgłaszać można wolontariuszy, grupy wolontariuszy lub rodziny, które wspólnie podejmują działania społeczne. Zamierzeniami przedsięwzięcia są przede wszystkim: popularyzowanie i wyjaśnianie znaczenia wolontariatu, propagowanie inicjatyw mających za zadanie podniesienie prestiżu wolontariatu, zwiększenie poziomu wiedzy mieszkańców województwa o rodzajach wolontariatu i obszarach pracy wolontariuszy, a także zachęcanie Mazowszan do podejmowania aktywności wolontariackiej.

Kliknij, aby pobrać dokumenty...


 
Cafe Elektrownia to jedyne w swoim rodzaju miejsce, usytuowane w przestrzeni wyjątkowej, bo w samym sercu Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w centrum Radomia. To miejsce stworzone z myślą o wszystkich tych, którzy potrzebują chwili wytchnienia, lektury ulubionej książki w zacisznym miejscu przy wyśmienitej kawie, miejsca do spotkań zawodowych (strefa Wi – Fi) czy po prostu poprawienia nastroju – to zapewni domowe ciasto pieczone przez właścicieli według babcinej receptury.

Wnętrze Cafe Elektrownia jest utrzymane w minimalistycznym charakterze, a jej wielkim atutem jest przestrzeń otwarta na główny hall, recepcję oraz księgarnię Elektrowni. Wyjątkowy klimat miejsca tworzy tu oczywiście bliskość sztuki, którą można podglądać przez oszklone ściany. Przez cały rok nie wychodząc na zewnątrz można podziwiać mural, prezentowany na murze Elektrowni w ramach projektu Kadry pod napięciem. Kawiarnia posiada duży, bezpłatny parking, jest przystosowana dla osób niepełnosprawnych. Cafe Elektrownia to miejsce zarówno dla indywidualnych odwiedzających jak i grup, nowoczesne i przestrzenne wnętrze może pomieścić ponad 40 osób. Często organizowane są tu koncerty. Kawiarnia oferuje również szeroki serwis cateringowy dostosowany do indywidualnych potrzeb. Właściciele zapraszają w godzinach 12.00 – 21.00, na specjalne okazje godziny otwarcia ustalane są indywidualnie.

https://www.facebook.com/cafeelektrownia/

ZOBACZ NASZĄ KAWIARNIĘ



Akcja promocyjna Koleją do kultury w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia”


Akcja promocyjna Koleją do kultury w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia”
Organizatorem akcji promocyjnej Koleją do kultury po raz kolejny są „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. W jej ramach przez najbliższy rok – od  stycznia do 31 grudnia 2018 roku – bilety na wszystkie wystawy prezentowane w „Elektrowni” będzie można kupić w promocyjnej cenie 3 zł. Warunkiem skorzystania ze zniżki jest okazanie biletu na przejazd pociągiem „Kolei Mazowieckich – KM” sp. z o.o.

Szczegóły akcji promocyjnej:
www.dokultury.mazowieckie.com.pl



Warsztaty rodzinne dla pracowników firm

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu zaprasza grupy zorganizowane na warsztaty rodzinne. Zajęcia przeznaczone są dla rodziców z dziećmi w wieku 4 – 12 lat, prowadzone przez wysoko wykwalifikowanego animatora kultury. Warsztaty są formą edukacji, zabawy oraz integracji pracowników firmy wraz z ich rodzinami.
Termin zajęć ustalany jest indywidualnie przez przedstawiciela danej firmy. Grupa na jedne zajęcia może liczyć 12 – 20 dzieci plus rodzice (istnieje możliwość umówienia terminu zajęć również w weekend).
Cena – 5 zł/ osoby, opłata pobierana jest zarówno od rodzica jak i dziecka.
Rezerwacja terminu pod numerem telefonu 505 382 824 



Zapraszamy na warsztaty młodzież gimnazjalną, uczniów szkół podstawowych oraz przedszkolaki. Propozycja dla dzieci ze szkół podstawowych oraz przedszkoli to zajęcia połączone ze zwiedzaniem wystaw (cena 8 zł od osoby). Każda grupa może liczyć maksymalnie 25 osób.

 

Zapraszamy również  młodzież  gimnazjalną, ponadgimnazjalną oraz uczniów szkół podstawowych na bezpłatne zwiedzanie wystaw  w każdy piątek. W innych dniach od wtorku do czwartku, cena zwiedzania grupowego (dla grup zorganizowanych) to 3 zł/ osoby.

PROPOZYCJA WARSZTATÓW DLA SZKÓŁ ŚREDNICH - CZYTAJ WIĘCEJ...

 

FOTORELACJA Z WARSZTATÓW...

Rezerwacja pod numerem telefonu: 505 38 28 24


Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia włącza się w akcję "Mazowsze dla Syrii" - zbudujmy szkołę w Yabrud
- Gdzie będą się uczyć nasze dzieci? Jaka jest dla nich przyszłość? - to pytanie, z którym spotykamy się najczęściej po zabezpieczeniu podstawowych potrzeb osób ze stref wojennych, gdzie całe miasta zamienione są w ruiny. Z tym pytaniem spotykamy się też w Syrii, gdzie od początku wojny udzielamy jej ofiarom pomocy humanitarnej. Edukacja jest bowiem jedyną szansą na lepszą przyszłość dla tysięcy najmłodszych, których dzieciństwo przebiega pod wojennym ostrzałem. Bez dostępu do edukacji będą straconym pokoleniem.


Fundamentem, na którym trzeba budować trwały pokój po dramacie wojny jest przyszłość nowego pokolenia – „dzieci wojny”. Ta przyszłość to edukacja i wychowanie wszystkich dzieci: uchodźców wewnętrznych czy ofiar tej wojny. Pomoc Kościołowi w Potrzebie oraz Caritas Polska zapraszają do akcji: „Mazowsze dla Syrii”, której celem jest zebranie 1 mln zł na fundusz budowy szkoły im. Janusza Kusocińskiego – polskiego olimpijczyka.
Inicjatywa Mazowsze dla Syrii ma za cel wesparcie prośby Arcybiskupa Jean-Abdo Arbacha z Homs w Syrii o pomoc w odbudowie szkoły w mieście Yabrud, w diecezji Homs, położonego nieopodal starożytnej Palmiry. Patronem szkoły będzie Janusz Kusociński, wybitny polski sportowiec i patriota, złoty medalista olimpijski z Los Angeles z 1932 roku, który został zamordowany przez nazistów w podwarszawskich Palmirach w 1940 roku. Polskie Palmiry i syryjska Palmira to symboliczne miejsca, w których dokonano zbrodni przeciwko ludzkości i dziedzictwu kulturowemu.
Pomoc Kościołowi w Potrzebie jest międzynarodową papieską organizacją wspierająca ofiary wojny w miejscach ogarniętych przemocą, wojną. PKWP jest obecna ze swoją pomocą w Syrii od samego początku konfliktu. Dzięki pomocy darczyńców kilka tysięcy projektów pomocy humanitarnej i pastoralnej jest współfinansowanych w 140 krajach świata – takich jak: odbudowa domów, szpitali, szkół i kościołów w miejscach katastrof naturalnych i wojen; wsparcie dotyczy też dożywiania i leczenia mieszkańców najbiedniejszych rejonów świata.
Główną misją PKWP jest wspieranie chrześcijan wszędzie tam, gdzie są oni w potrzebie, a szczególnie tam, gdzie są prześladowani.
W akcję "Mazowsze dla Syrii" zaangażowali się również: Marszałek Województwa Mazowieckiego, Metropolita Warszawski Kazimierz Kardynał Nycz, Wojewoda Mazowiecki, a także wiele innych organizacji i instytucji z obszaru Mazowsza.

Jak możesz pomóc
Nr konta: 63102049000000850230555762 z dopiskiem LUDZIEŃKI
Wyślij SMS POD Nr 72405 o treści Ludzienki